Politiecollectie: Technische Patrouillewagen Citroen HY 1500 Rijkspolitie [1980-1986]

Citroën HY foto in 1960
De toenemende verkeersdrukte en het stijgend aantal verkeersongevallen in de vijftiger jaren leidden tot meer werk voor de verkeersgroepen van de Rijkspolitie. Zij waren uitgerust met de Ford Zephyr personenauto’s. Voor de afhandeling van ongelukken en het uitvoeren van technische controles –er was toen nog geen verplichte Algemene Periodieke Keuring (APK) voor auto’s- kregen de verkeersgroepen meer personeel en een uitbreiding van hun wagenpark: De Technische Patrouille Wagen (TPW).
Bekijk de Citroën HY 1500 bij Veiligheidsmuseum PIT:

Technische Patrouille Wagen

De Citroën HY 1500 kwam in gebruik als technische patrouillewagen (TPW). De bemanning bestond uit een politieman en een technisch controleur. Deze laatste was een burgerambtenaar van de Rijkspolitie, gekleed in uniform omwille van de herkenbaarheid. Elk Rijkspolitiedistrict werd door de Verkeersgroep onderverdeeld in 2 à 3 bewakingskringen (63 in totaal). In elke kring was een TPW operationeel.


De Patatwagen van de Politie

De Citroën HY 1500 kreeg in Nederland als bijnaam de Patatwagen. Het voertuig was ingericht met een grote hoeveelheid gereedschap, afzetmateriaal, fotomateriaal, stroomaggregaat, schijnwerpers  en EHBO-kist. Voor de technische controles had het voertuig een remvertragingsmeter, wiel-drukmeter, stuurspelingsmeter en een remspoormeetwiel aan boord. Opperwachtmeester J. de Groot van de verkeersgroep Doetinchem had de “rammelvrije” opbergkasten voor deze spullen ontworpen. In totaal zijn er - van 1959 tot 1986 -180 Citroëns in gebruik geweest bij de Rijkspolitie.

Citroën HY 1500 Technische Patrouille Wagen
voertuigen-Citroen-HY-bus-tpw-ca1967-NPM-7823

Afname door APK-keuring en blikschaderegeling

Het belang van de technische controles nam af door de instelling van de APK-keuring. Ongevallen in het verkeer werden in toenemende mate veroorzaakt door overtreding van gedragsregels en minder door technische gebreken aan auto’s. Door de invoering van de blikschaderegeling hoefde de politie ook niet meer na elke aanrijding op de locatie te verschijnen. De laatste TPW werd in 1986 opgeknapt in de werkplaats van de jeugdgevangenis in Zutphen, voordat de wagen werd opgenomen in de collectie van Veiligheidsmuseum PIT