Politiegeschiedenis: De Motorpolitie

Na de Tweede Wereldoorlog kocht de politie eerst vooral Harley Davidson-motorfietsen. Later volgden motorfietsen van BMW, Matchless, Puch, Horex, DKW en Honda. Bekijk de politiemotoren uit heden en verleden bij Veiligheidsmuseum PIT.

Motor met zijspan van de gemeentepolitie Amsterdam, voor het Bureau Voertuigwezen aan de Overtoom, 1932

Motor met zijspan van de gemeentepolitie Amsterdam, voor het Bureau Voertuigwezen aan de Overtoom, 1932

De Harley Davidson motor met zijspan van de verkeerspolitie Apeldoorn (foto genomen op Gardenierslaan), 1935-1940

De Harley Davidson motor met zijspan van de verkeerspolitie Apeldoorn (foto genomen op Gardenierslaan), 1935-1940

Twee Harley Davidson motoren met zijspan van de Amsterdamse Motor Dienst met de berijders, circa 1937/1938

Twee Harley Davidson motoren met zijspan van de Amsterdamse Motor Dienst met de berijders, circa 1937/1938

Twee leden van de gemeentepolitie Den Haag met fiets en een BMW motorfiets met zijspan, 1956-1960

Twee leden van de gemeentepolitie Den Haag met fiets en een BMW motorfiets met zijspan, 1956-1960.

Motorrijder van het Korps Rijkspolitie naast zijn BMW-dienstmotor,  voor het districtsbureau Utrecht, circa 1964-1979

Motorrijder van het Korps Rijkspolitie naast zijn BMW-dienstmotor,  voor het districtsbureau Utrecht, circa 1964-1979.

motor-RP-BMW-K100-na1986-NPM-7843

Een BMW R69S motorfiets, gefabriceerd tussen 1960 en 1969, in gebruik bij de verkeersafdelingen van de rijkspolitie.

Politie met Harley Davidson Electra Glide in 2005 (C0)

Politie met Harley Davidson Electra Glide in 2005.


Openingstijden

Het museum is open van dinsdag t/m zondag tussen 11:00 - 17:00 uur 

Adres en route

PIT museum, Schipperplein 4, 1315 SB Almere (Parkeren in Schippergarage)